Zakątek 21
Forum rodziców i przyjaciół dzieci z zespołem Downa. Porady, wsparcie, wymiana poglądów... Zespół Downa to nie koniec świata. Zajrzyj do nas - zobaczysz, że świat ma wesołe pomarańczowe barwy, a zupełnie blisko są ludzie gotowi Cię wesprzeć.

Zakątek edukacyjny - Słabo wykształcona lateralizacja

Grażyna O. - 2007-10-11, 17:03
Temat postu: Słabo wykształcona lateralizacja
Dwa tygodnie temu byłam z Tomciem w poradni psychologiczno - pedagogicznej w celu uzyskania opinii na temat rozwoju umysłowego.
Pani psycholog była Tomciem zachwycona, wykonywał wszystkie jej polecenia, malował kółeczka, namalował mamę (była głowa, tułów i nogi) budował z klocków, dopasowywał kształty geometryczne w układance i wiele innych rzeczy. Na koniec sam ubrał bluzę (bez zapinania zameczka) i ubrał buty.
Jedynie na co mi zwróciła uwagę to to że Tomek jest leworęczny, (wykonuje wszystko lewą ręką nawet gdy piłka leci w stronę prawej rączki on się przesuwa i odbija lub łapie lewą) a powinniśmy symulować również prawą rękę aby pobudzić lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za mowę. Pani psycholog więcej nic nie sugerowała.
Teraz otrzymałam do domu pocztą opinię w której jest zapis "ma słabo wykształconą lateralizację". :nniewiem: Nic z tego nie rozumiem?

armadia - 2007-10-11, 17:24

Grażynko poczytałam o tym w Wikipedii

Lateralizacja - inaczej "stronność" - asymetria czynnościowa prawej i lewej strony ciała ludzkiego, która wynika z różnic w budowie i funkcjach obu półkul mózgowych. Wyraża się np. większą sprawnością ruchową prawych kończyn od lewych, a także rejestrowaniem przez mózg większej liczby bodźców zmysłowych z prawej strony ciała.

Ze względu na fakt krzyżowania się większości szlaków nerwowych większej sprawności prawej strony ciała odpowiada usytuowanie ośrodków ruchu i czucia w lewej półkuli mózgu. Stąd osoby leworęczne posiadają ośrodki ruchu w prawej półkuli. Większa sprawność ruchowa jednej ze stron ciała nie pojawia postaci gotowej u noworodków, lecz nasila się stopniowo w procesie ogólnego rozwoju.

Wyróżnia się lateralizację:

jednorodną – występuje, gdy istnieje wyraźna przewaga jednej strony ciała nad drugą (np. lewooczność, leworęczność, lewonożność)
niejednorodną (skrzyżowaną) – występuje gdy nie ma wyraźnej dominacji jednej strony nad drugą (np. gdy leworęczność występuje razem z prawoocznością i prawonożnością lub praworęczność z lewoocznością i prawonożnością). Można spotkać różne rodzaje takich kombinacji.
nieustaloną (słabą) – występuje u tzw. osób obustronnych, u których brak przewagi czynnościowej jednej strony nad drugą. Często mówi się, że osoby takie posługują się prawą i lewą ręka jednakowo dobrze, lecz zazwyczaj posługują się zarówno lewą, jak i prawą kończyną w sposób pozostawiający wiele do życzenia.

ps, ale brawa należą się za wszystkie Tomusiowe zdolności

Grażyna O. - 2007-10-11, 17:35

A ja nadal nie wiem co robić aby to poprawić?
Czy samo usprawnianie obydwu rączek tak jak teraz robimy wystarczy. (zabawy modeliną, rwanie gazet, wyrabianie ciasta, zbieranie - przebieranie grochu, fasoli; naciąganie koralików na sznurowadło). Czy są może jakieś zestawy ćwiczeń?

armadia - 2007-10-11, 17:38

Nie znam sie na tym, przyznam. Mysle, ze musisz zapytac rehabilitanta lub neurologa. bo to zalezy od stopnia...a moze p prostu Tomus bedzie artysta, artysci bylo czesto leworeczni.
Grażyna O. - 2007-10-11, 17:47

"artysta" to już teraz z niego niezły.
kabatka - 2007-10-11, 18:37

Grażynko no to jeszcze ja dorzucę w tym temacie.

Lateralizacja (stronność ciała).

Większa sprawność jednej strony ciała od drugiej, która nie ogranicza się wyłącznie do pracy rąk, choć najwyraźniej zaznacza się właśnie w czynnościach manualnych. Występuje ona również w przypadku nóg oraz parzystych narządów zmysłu zwłaszcza oczu.

Jeśli chodzi o słuch, to przejawem dominacji stronnej jest między innymi fakt, że jedni ludzie słuchawkę telefoniczną przykładają chętniej do prawego, a inni do lewego ucha. Przy ustalaniu dominacji korowej zmysłu wzroku i słuchu trzeba przede wszystkim wykluczyć ich wady. Lateralizacja nie zjawia się od razu w postaci gotowej, lecz kształtuje się stopniowa wraz z wiekiem i ogólnym rozwojem ruchowym dziecka. Za określoną stronność ciała odpowiada przeciwległa półkula mózgowa.
Wyróżnia się różne typy lateralizacji.

W zależności od tempa procesu lateralizacji spotykamy dzieci:

- wcześnie zlateralizowane
- późno zlateralizowane

W zależności od siły procesu lateralizacji:

- dzieci silnie zlateralizowane
- dzieci słabo zlateralizowane

W zależności od strony, która manifestuje większość wykonywanych przez nią czynności może występować:

dominacja (tzw formuła lateralizacyjna)

- jednorodna (prawostronna lub lewostronna)
- skrzyżowana
- nieustalona


Lateralizacja nieustalona (gdy dziecko jest słabo zlateralizowane) jest najczęściej przejawem ogólnego opóźnienia ruchowego dziecka. Dzieci z tą lateralizacją mają trudności w orientacji przestrzennej. Mylą często prawą i lewą stronę swojego ciała i zdecydowanie częściej popełniają błędy w określaniu strony ciała osoby stojącej na przeciwko. Mają też trudności z właściwym wskazaniem stron świata, orientacji w mieście, w lesie itp.
Lateralizacja skrzyżowana powoduje również konsekwencje dydaktyczne.

:arrow: źródełko

Zestaw przykładowych ćwiczeń

Jako że lateralizacja jest integracyjnym procesem rozwoju – również i na tym polu możemy wspomagać rozwój naszego dziecka. Oto kilka prostych zabaw, ćwiczeń, dzięki którym dzieci lepiej poznają i będą różnicować stronę lewą od prawej, będą swobodniej orientować się w schemacie własnego ciała oraz w kierunkach przestrzennych, a także mogą doskonalić percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową, oraz zdolności manualne.
Orientacja w schemacie ciała:
podaj mi proszę zabawkę, która leży po lewej stronie, dotknij prawego ucha, pokaż lewe oko, co widzisz po swojej prawej stronie, itp.;
zdalnie sterowany miś: dziecko bawi się misiem, a my wskazujemy mu drogę do skarbu: misiu, idź dwa kroki w lewo, teraz prosto, a teraz skręć w prawo i idź aż do poduszki, zobacz – co jest za poduszką?;
chwytanie/rzucanie piłki raz lewą, raz prawą ręką (ze wskazaniem).
Percepcja wzrokowa:
układanki, puzzle, rozcinanki, które składamy z elementów w całość;
zauważanie różnic i podobieństw pomiędzy podobnymi ilustracjami, zdjęciami;
układanie wg wzoru;
komponowanie własnych wzorów;
zabawy plasteliną, ciastoliną – modelowanie.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa:
kreślenie w powietrzu kształtów geometrycznych, liter, cyfr;
kreślenie linii poziomych, pionowych, ukośnych, kształtu koła;
rysowanie tzw. leniwej ósemki;
rysowanie, malowanie na dużych arkuszach;
wypełnianie konturów;
rysowanie po śladzie – tzw. ćwiczenia grafomotoryczne;
obrysowanie, rysowanie z wykorzystaniem szablonów wewnętrznych i zewnętrznych;
malowanie palcami, z wykorzystaniem obu rąk;
wycinanie nożyczkami;
nawlekanie korali, makaronu, słomek, itp.
Zdolności manualne:
wydzieranki papierowe;
nawijanie nici na szpulkę;
zbieranie małych elementów, np. grochu, koralików – np. segregowanie wg koloru itp.

:arrow: źródełko

Mnie zastanawia taki cytat:

Cytat:
Zasada nr 3

Nie przeuczamy na prawą rękę dzieci: lewostronnie zlateralizowanych, oburęcznych i lewoocznych, o wczesnych przejawach lateralizacji i silnym stopniu przewagi lewej ręki, mało sprawnych motorycznie, opóźnionych w rozwoju umysłowym, u których występują zaburzenia towarzyszące, takie jak jąkanie, objawy nerwicowe.

:arrow: źródełko

coś mi się wydaję, że wśród logopedów są różne stanowiska, jeśli chodzi o stronność...

Linki do przykłądowych stron z ćwiczeniami:
:arrow: zestaw ćwiczeń 1
:arrow: zestaw ćwiczeń 2

Marta Witecka - 2007-10-11, 19:31

Grażynko, jeżeli i ja mogę coś dodać, to oczywiście bardzo ważne jest stymulowanie lewej półkuli, czyli praca prawą rączką, ale pamiętam jak mi powtarzali psychologowie, że nie można określić do 6-7 roku życia czy dziecko jest prawo, czy leworęczne. Nawet jeśli miałby być leworęczny, to nic złego, choć to tylko 15% wszystkich ludzi (tak samo jak z czynnikiem Rh we krwi, ja zresztą mam "-").
Konieczna jest współpraca obu półkul, a to możesz robić poprzez przekraczanie lini środkowej ciała (linia biegnie przez środek dziecka od głowy do dołu). Możecie prawą ręką zdejmować klocek z lewego kolana i odwrotnie, ale więcej ćwiczeń dla prawej ręki. Możesz sama wymyślać te ćwiczenia pamiętając o przekraczaniu tej linii.
Myślę, że nie ma co na zapas się martwić.
A z tym rysunkiem to mnie zaskoczył. Szymek do tej pory ma problemy, choć dziś trafił z oczami i buzią, ale reszty nie rysuje. Ale ćwiczymy! Wam też życzymy zapału! :tak:

bjwrc8 - 2008-11-07, 20:22

Hmm, nie jestem pewien w 100%, ale może raczkowanie by pomogło? Wtedy półkule mózgu uczą się ze sobą współpracy.
mamagugu - 2008-11-07, 20:56

Tomek ma 5 lat. Ma raczkować :?: :roll:
Grażyna O. - 2008-11-07, 21:38

Od 3 lat już chodzi, chociaż z autkami nadal raczkuje.

bjwrc8 może się nam przedstawisz :arrow: tutaj

ewusiaL - 2008-11-19, 00:04

Jeśli ja mogę cos dodać.
Wszystkie ćwiczenia , które tu podano są bardzo pomocne. Ale czasem dziecko nie ma ochoty pracować w domu z rodzicami- uczy sie w szkole, przedszkolu a w domu chce robić inne rzeczy :-)
Poprosiłam moich rodziców by ćwiczyli tak przy okazji- to są drobne rzeczy ale takimi maluteńkimi kroczkami też można sporo osiągnąć.
Zaproponowałam takie rzeczy:
- zbieranie drobnych elementów- guzików, kamyczków, zapałek, które "przypadkiem" rozsypały się mamie ,
- pomaganie podczas gotowania- czyli bawienie się ciastem na pierogi czy kopytka,
- darcie gazet, ulotek za nim wrzucone zostana do kosza,
- wlewanie wody, soku do szklanek, przelewanie tej wody z pojemniczka do pojemniczka,
- dowolne chlapanie się w wodzie,
Mam spore dzieciaczki- bo to IV klasa, więc mogłam o to prosić.
Podczas pracy w szkole staram się, żeby było jak najwięcej ruchow naprzemiennych
- dotknij prawą ręka lewego oka
-podrap sie lewą ręką w prawe ramię
- dotknij lewą ręka prawego kolana itp.
Pamiętam o tym podczas większości zajęć- na plastyce malujemy i prawą i lewa ręka, na gimnastyce rzucamy piłkę, woreczek raz lewą ręką, raz prawą itp.
Jest sporo kart pracy, ktore pomagają w pracy z dzieckiem, ktore ma lateralizację skrzyżowaną, lewostronna czy prawostronną. Część dzieci ma wogóle nieokreślona. Jest to dość częste.
:-)

akst6 - 2008-11-19, 08:31

Mój syn ma siedem lat i ma lateralizację skrzyżowaną ma zalecone wykonywanie dużo ćwiczeń z ruchami naprzemiennymi , chodzenie i zabawy na czworaka do tyłu i przodu.Te ćwiczeni pomału dają efekty.
mimi3 - 2009-02-11, 16:21
Temat postu: pobudzanie sprawności
kiedyś dawno dawno temu (hehehe) jedna z logopedek do której chodzilismy twierdziła że aby pobudzać mniej aktywną stronę mózgu dobre są wszelkie zabawy typu kreślenie ósemek w powietrzu ,na papierze ,na ziemi ....gdziekolwiek byle by dziecko na początek wzrokiem śledziło przedmiot przemieszczający się po osemce a po pewnym czasie i rączkami i czym tylko będzie chciało ...różne przekładanie z rączki do rączki itp
Grażyna O. - 2009-02-11, 17:13

Z leżącymi ósemkami uczymy się mówić - jak na razie efektów brak.
ganna - 2010-03-18, 13:54

terapia uaktywniająca prawą i lewą półkulę mózgu, wytwarzająca nowe- szybsze połączenia między prawą i lewą półkulą nazywa się: kinezjologia edukacyjna i trzeba ćwiczenia stosować co drugi dzień najkrócej przez okres 2 miesięcy- wtedy przynosi efekty. Ale jest skuteczna. opóźnia też proces starzenia się mózgu, oka; relaksuje, więc dobrze z dzieckiem ćwiczyć(szczególnie powinni dziadkowie i zestresowani rodzice ;-) )
magdajacky - 2010-03-18, 18:46

Paweł miał zajęcie z kinezjologii w przedszkolu przez około 4 miesiące ale nie zauważyłam jakiś wielkich zmian,U drugiego syna też były zajęcia w szkole ,to był chyba wtedy taki okres ,że nauczyciele robili kursy ale już to wycichło.
ganna - 2010-03-18, 20:19

magdajacky napisał/a:
Paweł miał zajęcie z kinezjologii w przedszkolu przez około 4 miesiące ale nie zauważyłam jakiś wielkich zmian,U drugiego syna też były zajęcia w szkole ,to był chyba wtedy taki okres ,że nauczyciele robili kursy ale już to wycichło.


Wszystko niestety zależy od tego jak się to robi i jakie ćwiczenia wybrała nauczycielka. Pracowałam tą metodą najpierw z gimnazjalistami, później z dziećmi z podstawówki. Najczęstszymi zgłoszeniami rodziców była poprawa w czytaniu, lepsza koncentracja. Pismo nie poprawiało się, ale dziecko nie miało niechęci do pisania. A ja odstawiłam okulary na kilka lat. Moje dzieci zdawały egzaminy stosując ćwiczenia- przed. Ja zresztą też. Nie miałam histerii przedegzaminacyjnej. Dobra metoda, ale nie należy jej traktować jako cudu.
Dobrze jest jeżeli ćwiczeniom towarzyszy żart i śmiech. Szkoda, że w szkole wf-iści nie mają przekonania do tej metody, bo 45- minut to jest dobry czas na ćwiczenia z kinezjologii. 5- minut to trochę mało, a myślę, że w przedszkolu mogło to tyle trwać.
Jestem pewna, że metoda jest dobra i z powodzeniem można w domu ćwiczyć. Wspólna zabawa....

magdajacky - 2010-03-19, 19:05

W przedszkolu trwało to 35 minut a ja ćwiczyłam razem z nim ,bo wymagał pomocy .
ganna - 2010-03-19, 19:11

No to nauczycielka przyłożyła się. 4-miesiące- coś powinno pomóc...
nefre - 2012-03-12, 20:46

odświeżę trochę wątek..

dziś w OWI pani pedagog zasugerowała, że Nati może mieć skrzyżowaną lateralizację.
Je prawą rączką, kredki trzyma w prawej rączce, ale już telefon w lewej i przykłada do lewego ucha, wchodzi na schody i krzesło lewą nóżką, kopie piłkę lewą nóżką... ;/

Może się to jeszcze zmienić? że okaże się za jakiś czas, że jest tylko lewo lub prawostronny (nie mylić z orientacją polityczną :okular: )?

Ponoć taka skrzyżowana lateralizacja może spowodować konsekwencje w m.in. słabszym uczeniu się, mniejszej zdolności koncentracji.. :-(

ewelkaa - 2012-03-12, 21:17

No to dałaś mi do myślenia moja droga.. bo Cyprian też jedno robi prawą ręką a inną czynność wykonuje lewą ;/
Nikt nigdy nie zasugerował skrzyżowanej lateralizacji... ;/

Logopeda z którą rozmawiałam na ten temat powiedziała, że w końcu którąś rękę wybierze...

martas - 2012-03-12, 21:29

nefre napisał/a:
odświeżę trochę wątek..

dziś w OWI pani pedagog zasugerowała, że Nati może mieć skrzyżowaną lateralizację.
Je prawą rączką, kredki trzyma w prawej rączce, ale już telefon w lewej i przykłada do lewego ucha, wchodzi na schody i krzesło lewą nóżką, kopie piłkę lewą nóżką... ;/

Może się to jeszcze zmienić? że okaże się za jakiś czas, że jest tylko lewo lub prawostronny (nie mylić z orientacją polityczną :okular: )?

Ponoć taka skrzyżowana lateralizacja może spowodować konsekwencje w m.in. słabszym uczeniu się, mniejszej zdolności koncentracji.. :-(

Sylwia a to nie jest przypadkiem tak, że uczymy nasze dzieci pracy obiema rączkami? I jeszcze nieświadoie wybierają, która jest ważniejsza? Ja bardzo duży nacisk kładę, żeby Hania używała obydwu rąk i nóg. Myślę, że jest trochę za wcześnie, by ocenić, która jest dominujaca, ale mogę się mylić oczywiście :-)

vagabunda8 - 2012-03-12, 21:49

Sylwia, Antek do tej pory czasem nie może się zdecydować którą ręką ma jeść, lewą czy prawą. Nasza psycholog mówi że nasze dzieci troszkę dłużej się "zastanawiają" nad wyborem dominującej ręki/nogi=strony.
nefre - 2012-03-12, 22:11

Ale Nati wyraźnie wybiera rękę do jedzenia prawą, nawet jak ma łyżkę po lewej stronie, to przekłada do prawej. Tak samo z telefonem jest.. dziś sprawdzałam kilka razy. Co mu do prawej rączki dałam telefon, to go przekładał do lewej i do lewego ucha.. A z nóżkami, to nie ma opcji, by kopnął piłkę prawą ... choćby miał niewygodnie, to wybiera lewą nogę..
no, zaciekawiła mnie tą opinią...

anna30 - 2012-03-12, 22:41

Nefre, Paulina raz lewą rączką rysuje, raz prawą, raz obiema na raz :wow: Jest raczej praworęczna, bo większosć rzeczy robi prawą rączką/nóżką. Ma ładną naprzemienność itp. Pytałam psycholog i pedagog, czy mam się martwić tym brakiem zdecyowania, którą rączką rysować, ale mi powiedziały, że absolutnie nie, bo prędzej czy później (raczej później niż prędzej ;-) ) sama się określi, a teraz ćwiczy obie półkule mózgowe.
ancorek - 2012-03-12, 22:52

nie jestem specjalista ale czasami dysleksja tez daje takie efekty jak zmiana ręki , raz prawa raz lewa . Ja tak miałam. Np. nie potrafiłam zrobić pajacyka lub co było gorsze myliły mi się ręce przy witaniu podawałam lewa - obciach na maksa. Ćwiczenia na koordynację ruchową bardzo mi pomogły gra w kosza i siatkę.
Edith - 2012-03-12, 23:19

Mi psycholog mówiła, że lateryzacja wykształca się ok. 3 roku życia. Pewnie na naszych trzeba wziąć poprawkę... Choć Jasiek mam wrażenie woli lewą rękę.... ;/ Nie powiem, żebym była szczęśliwa... Sama jestem leworęczna i jako zdrowemu dziecku nie było mi łatwo.
Najgorzej było na kursie prawa jazdy - instruktor mówi w prawo - a ja w lewo... Na egzaminie musiałam się bardzo pilnować.... :lol:

BeataR - 2012-03-13, 08:41

nefre napisał/a:
Ale Nati wyraźnie wybiera rękę do jedzenia prawą, nawet jak ma łyżkę po lewej stronie, to przekłada do prawej. Tak samo z telefonem jest.. dziś sprawdzałam kilka razy. Co mu do prawej rączki dałam telefon, to go przekładał do lewej i do lewego ucha.. A z nóżkami, to nie ma opcji, by kopnął piłkę prawą ... choćby miał niewygodnie, to wybiera lewą nogę..
no, zaciekawiła mnie tą opinią...


ja jestem praworęczna a telefon od zawsze trzymam przy lewym uchu, torebke też na lewym ramieniu i zaburzeń u siebie nie widzę ;-)

Iga - 2012-03-13, 08:50

Sylwia, ogólnie nie wiem jak to jest z lateryzacją skrzyżowaną, i jaki ma wpływ na rozwój, ale dobrze, że Nati zdecydował się, którą ręką się posługuje. To już jest krok do przodu.

mammamika wypowiedz się :-D

hoobs - 2012-03-13, 11:43

Podczas konferencji prof. Cieszyńska mówiła, że dziecko powinno do 2 lat określić się którą rękę preferuje. Jeśli do tego czasu się nie określi, to sami narzucamy mu prawą rękę (lepszą z natury, fizjologii).
Ale co wtedy gdy mu mu narzucimy prawą ,a on dużo później zdecyduje się na lewą? My z Patrykiem na razie ćwiczymy obie półkule, ale jemy tylko prawą ręką, tak zaczęła naukę jedzenia z nim ćwiczyć w wieku 8 m-cy logopeda i to kontynuujemy.

Nefre zaciekawiłaś mnie tą lateralizacją skrzyżowaną. Podpytam naszych terapeutów.
Spróbuj jeszcze zobaczyć, którym okiem Nati będzie patrzył przez jakiś mały otwór . Wyczytałam, że lateralizacja skrzyżowana może być obserwowana w zachowaniu dziecka jako leworęczność i prawooczność (i odwrotnie).
Jak dla mnie to Nati kieruje się ku lewostronności. Używa lewej nogi, lewego ucha (dla pewności jak u Was z niedosłuchem?) i umie posługiwać się też lewą ręką. A czy ta prawa ręka do jedzenia nie została mu narzucona od malutkiego tak jak u nas? Myślę, tak jak Iga, że jego zdecydowanie to krok do przodu:)

margo - 2012-03-13, 23:37

Moja starsza córka Weronika ma właśnie lateralizacją skrzyżowaną, problem zaczął się w zerówce; pierwsze szlaczki, literki, cyferki ...pisanie trwało godzinami ;/ , wolne tempo pracy zawsze ostatnia, koncentracja na bakier, trudności w czytaniu- wcześniej nie miałam pojęcia o problemie , była leworęczna ale to nie był powód do niepokoju.lateralizacja skrzyżowana
nefre - 2012-03-15, 22:14

No, fakt, chyba mu łyżkę kiedyś podawałam do prawej rączki.... być może mu narzuciłam tą rękę??
Jak ma po lewej stronie łyżkę, czy kredkę, to przekłada, ale telefon nadal przy lewym uchu ;-)
Ja też trzymam w lewej ręce, bo zawsze muszę coś bazgrolić jak rozmawiam (całkiem potężne rysunki wychodzą :okular: ).

Obserwuję go codziennie z tymi rękami i nogami i zaczyma mi się to mieszać ;)
Mój tato jest oburęczny, pisze i prawą i lewą ręką, potrafi wszystko obiema robić z taką samą precyzją i dokładnością. Ja jednak jestem praworęczna.
no, zobaczymy. Co ma być, to będzie :spoko:

A co do niedosłuchu, to my chyba nigdy nie będziemy tego wiedzieć. Raz badanie wychodzi dobrze, na kontroli później wychodzi źle.. wiecznie jakieś płyny w uszach, katar itp.. tak więc, nie wiem :-?

mammamika - 2012-04-01, 11:03

Na wykładzie prof. Cieszyńskiej zdziwiło mnie to, że wymaga ona od dzieci określenia stronności do 3 roku ( a nawet 2 - jak pisała hoobs).

W psychologii mówi się, że lateralizacja wykształca się do 6-7 roku życia, wcześniej mówimy o preferencji którejś ze stron, więc może trochę za szybko diagnozować lateralizację skrzyżowaną u młodszych dzieci? Może to po prostu oburęczność wpisana w rozwój?

Bardzo ważne jest przejęcie dominacji przez jedną ze stron (jak pisała Iga: nieważne lewa czy prawa) - wpływa to na całość rozwoju (od orientacji przestrzennej po umiejętność wodzenia wzrokiem od lewej do prawej - niezbędną do czytania), ale na to dziecko potrzebuje czasu.
Można wspomagać je ćwiczeniami (pani prof. zwracała uwagę, że nieumiejętna SI może wzmacniać obustronność), ale to chyba my rodzice możemy najwięcej zdziałać, bo znamy dzieci najlepiej (Kajtek odruchowo jest praworęczny, ale że dupoślizgiem stymulował sobie lewą rękę, bo na niej opierał cały ciężar ciała, często włącza się ona do wykonania precyzyjnych czynności i czy znaczy to, że jest lewo?)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group