To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Zakątek 21
Forum rodziców i przyjaciół dzieci z zespołem Downa. Porady, wsparcie, wymiana poglądów... Zespół Downa to nie koniec świata. Zajrzyj do nas - zobaczysz, że świat ma wesołe pomarańczowe barwy, a zupełnie blisko są ludzie gotowi Cię wesprzeć.

Zakątek edukacyjny - Słabo wykształcona lateralizacja

Grażyna O. - 2007-10-11, 17:03
Temat postu: Słabo wykształcona lateralizacja
Dwa tygodnie temu byłam z Tomciem w poradni psychologiczno - pedagogicznej w celu uzyskania opinii na temat rozwoju umysłowego.
Pani psycholog była Tomciem zachwycona, wykonywał wszystkie jej polecenia, malował kółeczka, namalował mamę (była głowa, tułów i nogi) budował z klocków, dopasowywał kształty geometryczne w układance i wiele innych rzeczy. Na koniec sam ubrał bluzę (bez zapinania zameczka) i ubrał buty.
Jedynie na co mi zwróciła uwagę to to że Tomek jest leworęczny, (wykonuje wszystko lewą ręką nawet gdy piłka leci w stronę prawej rączki on się przesuwa i odbija lub łapie lewą) a powinniśmy symulować również prawą rękę aby pobudzić lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za mowę. Pani psycholog więcej nic nie sugerowała.
Teraz otrzymałam do domu pocztą opinię w której jest zapis "ma słabo wykształconą lateralizację". :nniewiem: Nic z tego nie rozumiem?

armadia - 2007-10-11, 17:24

Grażynko poczytałam o tym w Wikipedii

Lateralizacja - inaczej "stronność" - asymetria czynnościowa prawej i lewej strony ciała ludzkiego, która wynika z różnic w budowie i funkcjach obu półkul mózgowych. Wyraża się np. większą sprawnością ruchową prawych kończyn od lewych, a także rejestrowaniem przez mózg większej liczby bodźców zmysłowych z prawej strony ciała.

Ze względu na fakt krzyżowania się większości szlaków nerwowych większej sprawności prawej strony ciała odpowiada usytuowanie ośrodków ruchu i czucia w lewej półkuli mózgu. Stąd osoby leworęczne posiadają ośrodki ruchu w prawej półkuli. Większa sprawność ruchowa jednej ze stron ciała nie pojawia postaci gotowej u noworodków, lecz nasila się stopniowo w procesie ogólnego rozwoju.

Wyróżnia się lateralizację:

jednorodną – występuje, gdy istnieje wyraźna przewaga jednej strony ciała nad drugą (np. lewooczność, leworęczność, lewonożność)
niejednorodną (skrzyżowaną) – występuje gdy nie ma wyraźnej dominacji jednej strony nad drugą (np. gdy leworęczność występuje razem z prawoocznością i prawonożnością lub praworęczność z lewoocznością i prawonożnością). Można spotkać różne rodzaje takich kombinacji.
nieustaloną (słabą) – występuje u tzw. osób obustronnych, u których brak przewagi czynnościowej jednej strony nad drugą. Często mówi się, że osoby takie posługują się prawą i lewą ręka jednakowo dobrze, lecz zazwyczaj posługują się zarówno lewą, jak i prawą kończyną w sposób pozostawiający wiele do życzenia.

ps, ale brawa należą się za wszystkie Tomusiowe zdolności

Grażyna O. - 2007-10-11, 17:35

A ja nadal nie wiem co robić aby to poprawić?
Czy samo usprawnianie obydwu rączek tak jak teraz robimy wystarczy. (zabawy modeliną, rwanie gazet, wyrabianie ciasta, zbieranie - przebieranie grochu, fasoli; naciąganie koralików na sznurowadło). Czy są może jakieś zestawy ćwiczeń?

armadia - 2007-10-11, 17:38

Nie znam sie na tym, przyznam. Mysle, ze musisz zapytac rehabilitanta lub neurologa. bo to zalezy od stopnia...a moze p prostu Tomus bedzie artysta, artysci bylo czesto leworeczni.
Grażyna O. - 2007-10-11, 17:47

"artysta" to już teraz z niego niezły.
kabatka - 2007-10-11, 18:37

Grażynko no to jeszcze ja dorzucę w tym temacie.

Lateralizacja (stronność ciała).

Większa sprawność jednej strony ciała od drugiej, która nie ogranicza się wyłącznie do pracy rąk, choć najwyraźniej zaznacza się właśnie w czynnościach manualnych. Występuje ona również w przypadku nóg oraz parzystych narządów zmysłu zwłaszcza oczu.

Jeśli chodzi o słuch, to przejawem dominacji stronnej jest między innymi fakt, że jedni ludzie słuchawkę telefoniczną przykładają chętniej do prawego, a inni do lewego ucha. Przy ustalaniu dominacji korowej zmysłu wzroku i słuchu trzeba przede wszystkim wykluczyć ich wady. Lateralizacja nie zjawia się od razu w postaci gotowej, lecz kształtuje się stopniowa wraz z wiekiem i ogólnym rozwojem ruchowym dziecka. Za określoną stronność ciała odpowiada przeciwległa półkula mózgowa.
Wyróżnia się różne typy lateralizacji.

W zależności od tempa procesu lateralizacji spotykamy dzieci:

- wcześnie zlateralizowane
- późno zlateralizowane

W zależności od siły procesu lateralizacji:

- dzieci silnie zlateralizowane
- dzieci słabo zlateralizowane

W zależności od strony, która manifestuje większość wykonywanych przez nią czynności może występować:

dominacja (tzw formuła lateralizacyjna)

- jednorodna (prawostronna lub lewostronna)
- skrzyżowana
- nieustalona


Lateralizacja nieustalona (gdy dziecko jest słabo zlateralizowane) jest najczęściej przejawem ogólnego opóźnienia ruchowego dziecka. Dzieci z tą lateralizacją mają trudności w orientacji przestrzennej. Mylą często prawą i lewą stronę swojego ciała i zdecydowanie częściej popełniają błędy w określaniu strony ciała osoby stojącej na przeciwko. Mają też trudności z właściwym wskazaniem stron świata, orientacji w mieście, w lesie itp.
Lateralizacja skrzyżowana powoduje również konsekwencje dydaktyczne.

:arrow: źródełko

Zestaw przykładowych ćwiczeń

Jako że lateralizacja jest integracyjnym procesem rozwoju – również i na tym polu możemy wspomagać rozwój naszego dziecka. Oto kilka prostych zabaw, ćwiczeń, dzięki którym dzieci lepiej poznają i będą różnicować stronę lewą od prawej, będą swobodniej orientować się w schemacie własnego ciała oraz w kierunkach przestrzennych, a także mogą doskonalić percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową, oraz zdolności manualne.
Orientacja w schemacie ciała:
podaj mi proszę zabawkę, która leży po lewej stronie, dotknij prawego ucha, pokaż lewe oko, co widzisz po swojej prawej stronie, itp.;
zdalnie sterowany miś: dziecko bawi się misiem, a my wskazujemy mu drogę do skarbu: misiu, idź dwa kroki w lewo, teraz prosto, a teraz skręć w prawo i idź aż do poduszki, zobacz – co jest za poduszką?;
chwytanie/rzucanie piłki raz lewą, raz prawą ręką (ze wskazaniem).
Percepcja wzrokowa:
układanki, puzzle, rozcinanki, które składamy z elementów w całość;
zauważanie różnic i podobieństw pomiędzy podobnymi ilustracjami, zdjęciami;
układanie wg wzoru;
komponowanie własnych wzorów;
zabawy plasteliną, ciastoliną – modelowanie.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa:
kreślenie w powietrzu kształtów geometrycznych, liter, cyfr;
kreślenie linii poziomych, pionowych, ukośnych, kształtu koła;
rysowanie tzw. leniwej ósemki;
rysowanie, malowanie na dużych arkuszach;
wypełnianie konturów;
rysowanie po śladzie – tzw. ćwiczenia grafomotoryczne;
obrysowanie, rysowanie z wykorzystaniem szablonów wewnętrznych i zewnętrznych;
malowanie palcami, z wykorzystaniem obu rąk;
wycinanie nożyczkami;
nawlekanie korali, makaronu, słomek, itp.
Zdolności manualne:
wydzieranki papierowe;
nawijanie nici na szpulkę;
zbieranie małych elementów, np. grochu, koralików – np. segregowanie wg koloru itp.

:arrow: źródełko

Mnie zastanawia taki cytat:

Cytat:
Zasada nr 3

Nie przeuczamy na prawą rękę dzieci: lewostronnie zlateralizowanych, oburęcznych i lewoocznych, o wczesnych przejawach lateralizacji i silnym stopniu przewagi lewej ręki, mało sprawnych motorycznie, opóźnionych w rozwoju umysłowym, u których występują zaburzenia towarzyszące, takie jak jąkanie, objawy nerwicowe.

:arrow: źródełko

coś mi się wydaję, że wśród logopedów są różne stanowiska, jeśli chodzi o stronność...

Linki do przykłądowych stron z ćwiczeniami:
:arrow: zestaw ćwiczeń 1
:arrow: zestaw ćwiczeń 2

Marta Witecka - 2007-10-11, 19:31

Grażynko, jeżeli i ja mogę coś dodać, to oczywiście bardzo ważne jest stymulowanie lewej półkuli, czyli praca prawą rączką, ale pamiętam jak mi powtarzali psychologowie, że nie można określić do 6-7 roku życia czy dziecko jest prawo, czy leworęczne. Nawet jeśli miałby być leworęczny, to nic złego, choć to tylko 15% wszystkich ludzi (tak samo jak z czynnikiem Rh we krwi, ja zresztą mam "-").
Konieczna jest współpraca obu półkul, a to możesz robić poprzez przekraczanie lini środkowej ciała (linia biegnie przez środek dziecka od głowy do dołu). Możecie prawą ręką zdejmować klocek z lewego kolana i odwrotnie, ale więcej ćwiczeń dla prawej ręki. Możesz sama wymyślać te ćwiczenia pamiętając o przekraczaniu tej linii.
Myślę, że nie ma co na zapas się martwić.
A z tym rysunkiem to mnie zaskoczył. Szymek do tej pory ma problemy, choć dziś trafił z oczami i buzią, ale reszty nie rysuje. Ale ćwiczymy! Wam też życzymy zapału! :tak:

bjwrc8 - 2008-11-07, 20:22

Hmm, nie jestem pewien w 100%, ale może raczkowanie by pomogło? Wtedy półkule mózgu uczą się ze sobą współpracy.
mamagugu - 2008-11-07, 20:56

Tomek ma 5 lat. Ma raczkować :?: :roll:
Grażyna O. - 2008-11-07, 21:38

Od 3 lat już chodzi, chociaż z autkami nadal raczkuje.

bjwrc8 może się nam przedstawisz :arrow: tutaj

ewusiaL - 2008-11-19, 00:04

Jeśli ja mogę cos dodać.
Wszystkie ćwiczenia , które tu podano są bardzo pomocne. Ale czasem dziecko nie ma ochoty pracować w domu z rodzicami- uczy sie w szkole, przedszkolu a w domu chce robić inne rzeczy :-)
Poprosiłam moich rodziców by ćwiczyli tak przy okazji- to są drobne rzeczy ale takimi maluteńkimi kroczkami też można sporo osiągnąć.
Zaproponowałam takie rzeczy:
- zbieranie drobnych elementów- guzików, kamyczków, zapałek, które "przypadkiem" rozsypały się mamie ,
- pomaganie podczas gotowania- czyli bawienie się ciastem na pierogi czy kopytka,
- darcie gazet, ulotek za nim wrzucone zostana do kosza,
- wlewanie wody, soku do szklanek, przelewanie tej wody z pojemniczka do pojemniczka,
- dowolne chlapanie się w wodzie,
Mam spore dzieciaczki- bo to IV klasa, więc mogłam o to prosić.
Podczas pracy w szkole staram się, żeby było jak najwięcej ruchow naprzemiennych
- dotknij prawą ręka lewego oka
-podrap sie lewą ręką w prawe ramię
- dotknij lewą ręka prawego kolana itp.
Pamiętam o tym podczas większości zajęć- na plastyce malujemy i prawą i lewa ręka, na gimnastyce rzucamy piłkę, woreczek raz lewą ręką, raz prawą itp.
Jest sporo kart pracy, ktore pomagają w pracy z dzieckiem, ktore ma lateralizację skrzyżowaną, lewostronna czy prawostronną. Część dzieci ma wogóle nieokreślona. Jest to dość częste.
:-)

akst6 - 2008-11-19, 08:31

Mój syn ma siedem lat i ma lateralizację skrzyżowaną ma zalecone wykonywanie dużo ćwiczeń z ruchami naprzemiennymi , chodzenie i zabawy na czworaka do tyłu i przodu.Te ćwiczeni pomału dają efekty.
mimi3 - 2009-02-11, 16:21
Temat postu: pobudzanie sprawności
kiedyś dawno dawno temu (hehehe) jedna z logopedek do której chodzilismy twierdziła że aby pobudzać mniej aktywną stronę mózgu dobre są wszelkie zabawy typu kreślenie ósemek w powietrzu ,na papierze ,na ziemi ....gdziekolwiek byle by dziecko na początek wzrokiem śledziło przedmiot przemieszczający się po osemce a po pewnym czasie i rączkami i czym tylko będzie chciało ...różne przekładanie z rączki do rączki itp
Grażyna O. - 2009-02-11, 17:13

Z leżącymi ósemkami uczymy się mówić - jak na razie efektów brak.
ganna - 2010-03-18, 13:54

terapia uaktywniająca prawą i lewą półkulę mózgu, wytwarzająca nowe- szybsze połączenia między prawą i lewą półkulą nazywa się: kinezjologia edukacyjna i trzeba ćwiczenia stosować co drugi dzień najkrócej przez okres 2 miesięcy- wtedy przynosi efekty. Ale jest skuteczna. opóźnia też proces starzenia się mózgu, oka; relaksuje, więc dobrze z dzieckiem ćwiczyć(szczególnie powinni dziadkowie i zestresowani rodzice ;-) )


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group